Boeken en Downloads

6 juni 2017

Besteed je marketing uit

Besteed je marketing uit

Je marketing. Uitbesteden? Aan wie? Heel simpel, aan je klant. Laat je klant de marketing doen. Hoe doe je dat? Zorg dat je gebruik maakt van het 0,25 seconden principe. Een mens heeft gemiddeld 0,25 seconden nodig om een respons te geven op een impuls. En omdat klanten naadloos onder het segment "mens" te rangschikken zijn, werkt het principe ook bij hen.

Maak een printje

Testvoorbeeldje ; vraag aan de eerste de beste collega, klant, kennis die je straks tegenkomt, waar jij eens lekker uit eten zou kunnen gaan in zijn of haar woonplaats. Let op, in 95% van de gevallen krijg je gelijk een ‘antwoord’. “Ohh dan moet je eens naar….. gaan”. Er zijn heel weinig mensen die jou vragen, “waar houd je eigenlijk van?” Wat betekent dit. Wij luisteren ‘autobiografisch’. Zodra je een impuls krijgt schiet je je eigen ‘CD-box’ met referenties in. Het restaurant wat jij als suggestie krijgt, heeft blijkbaar een goede ervaring ‘geprint’ in de CD box van die persoon. 

Dit werkt ook bij klanten zo. Als jij een printje maakt in het hoofd/hart van je klant, dan klikt hij dat CD-tje aan zodra de refererende situatie zich aandient.

Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?

Om  een printje te maken, moet je ‘niet normaal’ doen. Dit kan op verschillende niveaus. Via een sterk onderscheidende dienst of product. Denk aan ‘de vegetarische slager’, ‘Air DND’ (briljant gejat;-) of ‘verhuur je kofferbak’; je kan met Uber alle zitplaatsen in je auto vullen. Twee slimme gasten zagen met PickThisUp nog meer ruimte in de deelautomarkt: de kofferbak. 

Je kunt ook vandaag al beginnen, al heb je niet een sterk onderscheidend product of onderscheidende dienst. Dan doe je het via de wijze waarop je je klanten bediend. “Wanneer heb jij voor het laatst iets voor het eerst gedaan?” Huh? Een klant die meer dan tevreden is maakt een printje, een ‘gewoon’ tevreden klant beveelt je niet actief aan.

Bedenk daarbij dat je klanten het snelst wegjaagt door gebrek aan aandacht. En binnen het geven van aandacht, telt het nemen van initiatief voor je klant als een hele zware.

Coca Cola in plaats van Coca Cola

Voorbeeld uit de horeca. Er zit een delegatie collega’s klaar om eens lekker te gaan dineren. Uiteraard vooraf even iets drinken. Een van de heren vraagt vol enthousiasme om een colaatje, een Coca cola. “Ahh dat is jammer, maar we hebben wel Pepsi”. Je zag het mentale ventieltje bij de klant leeg lopen. Even later komt de ober terug met de drankjes. En een parelend koel Coca colaatje. “Maar je had toch alleen Pepsi?” Ja, maar ik zag al aan u dat dat een teleurstelling zou worden”. Bingo! Printje gezet. 

Dus aan de slag en veel succes met ‘3D’ printen. Ervaren door de ogen, oren en het hart van je klant.

 

3 mei 2017

Je concurrenten kies je zelf

Je concurrenten kies je zelf

Heb je eigenlijk nog veel concurrenten in jouw branche? Ja? Weet je nog waarom je daarvoor hebt gekozen?  ‘Daar heb ik niet voor gekozen’, zul je denken. Toch heb je dat (onbewust) w...

Lees meer

7 april 2017

Interview - Mensen willen niet veranderen?

Interview - Mensen willen niet veranderen?

Veranderen is verwarrend eenvoudig, vindt managementcoach en succesvol auteur van managementboeken Jan van Setten. ‘We maken veranderen vaak veel te complex, terwijl meestal eenvoud zegeviert.&r...

Lees meer