Is een SMART doelstelling wel zo SMART?

Doelstellingen helpen je richting te bepalen en vast te stellen of je goed op weg bent. Je brengt letterlijk je doelen in stelling. Doen dus. 

De meters staan weer op nul

Het nieuwe jaar is begonnen, de KPI’s staan weer strak in de lak. En met een beetje goede wil zijn ze SMART afgelakt. Als je bij een corporate gewerkt hebt in de laatste 30 jaar ben je vrijwel zeker met SMART doelen geconfronteerd. Tijd om na ruim 40 jaar George Doran, Arthur Miller en James Cunningham te bedanken voor het schrijven van hun artikel in de Management Review van 1981. De originele titel van het hun artikel luidde “Er is een slimme manier om managementdoelen en doelstellingen te schrijven”.

En er wordt nog steeds met het makkelijk te onthouden SMART acroniem gewerkt. Zoals de titel van het artikel aangeeft, gaat het met name om het beschrijven van de doelstelling. Inhoud en structuur leiden hiermee de kwantitatieve boventoon. We zijn zo prima op scherp gehouden om doelen concreet te maken, tijd om een stap verder te gaan.

Time to get SMARTer

Door de jaren zijn er verschillende woorden aan het acroniem toegekend. Voor wie niet vertrouwd is met het SMART acroniem hierbij de compacte verklaring van het origineel:
Specific, zodanig specifiek dat het voor iedereen helder is wat er bedoeld wordt.
Measurable, meetbaar om zo de voortgang goed in beeld te brengen en te kunnen houden.
Attainable, haalbaar voor betrokkene(n)  met de beschikbare middelen die ze hebben.
Realistic, is het überhaupt realistisch wat je ten doel stelt. Maak doelen niet te makkelijk, maar ook niet onbereikbaar.
Timely, geeft aan wanneer de activiteiten beginnen en eindigen. Daardoor kun je beter plannen en prioriteren wanneer nodig.

Als je bovenstaande SMART voor elkaar hebt bij de omschrijving van je doelen, zet je zeker positieve druk richting je succes. Maar is het SMART genoeg? Welk fundamenteel succes-element mis je in het SMART acroniem? Ofwel hoe zorg je bijvoorbeeld dat het doel zo is omschreven dat zowel jij (als je mensen) ook voor 100% gecommit zijn aan het doel?
In feite zijn er veel doelen SMART te omschrijven, maar wil dat ook zeggen dat je er zodanig in gelooft, dat je je commitment eraan verbindt? Een doel kan op zich haalbaar (attainable) zijn in de specifieke context en realistisch in het grotere geheel, maar betekent dat ook dat jij en je mensen ervoor willen gaan? Natuurlijk maken de SMART elementen commitment gemakkelijker. Maar we zijn er nog niet.

Het kwalitatieve deel van SMART kunnen we met name versterken met de A en de R. Maak van Attainable ‘Agreed upon’ dan is het ook geladen als een gewilde afspraak. Geef dit onderdeel de nodige aandacht door de motivatie voor het doel op scherp te zetten. Dat geeft antwoord op de vraag ‘Wat zijn mijn/jouw motieven om hiervoor te gaan?’

Natuurlijk moet het realistisch zijn wat je wilt, maar druk daar niet te zwaar op want dan halen we de ambitie en de droomkracht eruit. Maak je van Realistic Relevant dan geeft je de zingeving een extra impuls. Zo kun je antwoord geven op de vraag: draagt het werkelijk bij aan waar we voor gaan? Heeft het impact en maakt het een verschil? Als je dit bekijkt vanuit het perspectief van de organisatie en vanuit het perspectief van jezelf/medewerker creëer je een sterke kwalitatieve verbinding met de kwantitatieve onderdelen.  

Voor de doorpakkers

Je kunt ook letterlijk van SMART naar SMARTER gaan door de toegevoegde E en R te laden.
De E van Enjoy. Vier datgene wat je onderweg bereikt en haal daar energie uit om door te gaan.
Waar nodig zet je de tweede R in als ‘Revise’. Door te evalueren kan het nodig zijn om je doelen bij te stellen. Zo houd je er ook beweging in.

Dus get SMART met je Hart in 2022! 

(Disclaimer: Laat je doel los. Als je je doelen gesteld hebt en ze zijn voorzien van het commitment fundament, focus je dan op het proces, daar gebeurt het. Dus ‘control safe’ je doelstelling en Enjoy the ride.)

Jan van Setten profielfoto 1
Dus get SMART met je Hart in 2022!