#BetraptOpIetsGoeds – Alle Tips en Challenges
Challenge 1: ER VALT MEER TE BETRAPPEN DAN JE DENKT
1-Minuut Challenge: Zet je ‘mind-filter’ aan. Stel vast waar één directe collega/medewerker goed in is. Wanneer het moment-suprême voorbij komt, staat je brein al op scherp. En kun je knallen.
Tip 1: Niets is vanzelfsprekend. Levert je collega iedere maand een duidelijk omzetrapport, dan voelt het gek om een compliment te geven op iets wat zo ‘gewoon’ is. Toch zeggen we, doen! Extra inspiratie nodig? Check ’t hier.
Tip 2: Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden. Heb je een collega die wordt gedreven door planmatigheid en structuur? Betrap ‘m dan eens zo: ‘Door jouw gestructureerde aanpak hebben we ontzettend veel tijd gewonnen!’ Je compliment komt nóg beter binnen.
Challenge 2: BETER GERICHT IS MEER RAAK
1-Minuut Challenge: Bedenk waarom een collega of klant zo goed is in bepaalde dingen én geef een specifiek compliment. Bijvoorbeeld, ‘Zo fijn hoe jij die meeting begeleidt, iedereen geeft input én niemand dwaalt af.’
Tip 1: Formuleer je compliment hierbij eens als vraag. Bijvoorbeeld ‘Geweldig, hoe heb je dat akkoord zo snel voor elkaar gekregen!?’ Je toont nog meer belangstelling en geeft aan dat het écht bijzonder is wat je collega heeft gedaan.
Bonus-Tip: Te specifiek is niet altijd een aanrader. Kijk uit voor: ‘Wauw, wat ben je afgevallen, ik geloof dat ik je kaaklijn weer zie..’ Houd het dan gewoon bij ‘Wat zie je er goed uit’.
Challenge 3: ZOEK M.O.T. MET COLLEGA’S
1-Minuut Challenge: Creëer zelf een ‘betrap’-moment om iemand te waarderen. Sluit vandaag een meeting af met een compliment voor (een van) je collega’s: ‘Jouw inbreng heeft ons een stuk verder gebracht.’
Tip 1: Soms is het lastig een opening te vinden. Stel in een onbewaakt contact moment, tijdens de lunch of bij de koffie-automaat, de volgende vraag eens: ‘Weet je trouwens, wat ik zo in jou waardeer?’ Hierna brand je los.
Tip 2: Vaak betrappen we elkaar op iets goeds bij een ‘afronding’. Die ene go-live of gerealiseerde sales-deal. Wat jouw oprechte waardering verder verstevigd is iemand betrappen tijdens het proces zelf: ‘Je hebt de klantwens heel treffend vertaald in de offerte.’
Challenge 4: VOOR OP JE NOT TO DO LIST
1-Minuut Challenge: Betrap iemand op iets wat hij/zij NIET gedaan heeft. Ook dat is waardevol. Denk aan: een collega die werd gebeld door een boze klant, maar zich niet op de kast liet jagen.
Tip 1: Soms erg moeilijk, maar betrek jezelf en ‘oude koeien’ er niet bij. Geef je volledige aandacht aan die ene persoon. ‘Wat knap gedaan, ik ben niet zo van al die details hoor’ of ‘Super zeg, de vorige keer was je nog zo aan het hakkelen’, kun je achterwege laten.
Tip 2: Help een compliment niet om zeep met kritiek. Je waardering wordt zo weggestreept tegen je verbeterpunt. Zonde! Je kunt bijvoorbeeld later nog eens langs lopen met opbouwende feedback. Of stuur een aparte e-mail.
Challenge 5: Betrap Jezelf Op Iets Goeds
1-Minuut Challenge: Lok zelf een compliment uit. Vraag aan een klant of collega wat hij of zij met name aansprak. Bijvoorbeeld aan je offerte, presentatie of e-mail. Én vang het compliment in volle glorie op.
Tip 1: Ben je betrapt? Geniet van het moment. Adem diep in en uit. En zeg: ‘Dankjewel’. Vraag desnoods of je collega het even herhaalt (je had het niet goed verstaan;)), om de waardering nóg beter in je op te nemen.
Tip 2: Probeer een compliment niet met een wedercompliment te pareren. ‘Dankjewel, jij was ook goed op dreef’ kun je gerust achterwege laten. Ook een compliment tenietdoen is zonde. ‘Het viel wel mee’ is nergens voor nodig. You did it!