Hoe creëer ik draagvlak bij een besluit dat top-down is genomen?
Geplaatst op feb 8, 2021
Geplaatst op feb 8, 2021
Draagvlak creëren voor besluiten en verandering op de werkvloer doe je door je mensen niet alléén over een mededeling te informeren, maar ook over de keuze voor een besluit. Geef achtergrondinformatie – de gedachte achter de keuze – en de positieve consequenties mee. Het liefst in de vragende vorm. Aan de slag met de vraag: hoe creëer je draagvlak op de werkvloer?
Vaak worden besluiten, die top-down zijn genomen, aangekondigd via een eendimensionale aanpak: ‘Jongens, dit is het geworden: vanaf nu slaan we deze weg in.’ De nieuwe werkwijze is al gereed – geen toeters en bellen.
Wat vaak beter werkt is om een driedimensionale aanpak te gebruiken om ook écht draagvlak op de werkvloer te creëren: je kondigt niet alleen het besluit of de verandering aan, maar ook de visie of de gedachtegang erachter. Dit is opgebouwd in twee fases:
Het meegeven van de visie, de tweede dimensie, werkt het beste in vragende vorm, want dan krijg je jouw collega’s en je mensen makkelijker mee. Dat gaat als volgt: ‘Jongens, wat denk je dat hierachter zit? Wat is de gedachtegang achter deze keuze en waarom denk je dat we hiervoor gekozen hebben?’ Je geeft jouw medewerkers de ruimte om mee te denken in het vormen van een visie. Waar zij meer begrip van hebben, krijgen ze meer begrip voor.
De derde dimensie gaat om de positieve consequenties, want die zijn minstens zo belangrijk. Als je mensen meeneemt in de positieve consequenties die de keuze heeft – en met name benadrukt ‘what’s in it for them’ – dan is de neiging natuurlijk veel groter om die keuze te accepteren. Ook al komt die beslissing top-down.
Samengevat: deel niet eendimensionaal een beslissing mee, maar breng de drie dimensies met elkaar in verbinding. Keuzes, visie én de consequenties. Hiermee is de kans op een breed gedeeld draagvlak het grootst.
Tip: Effectief leidinggeven gaat ook over (sneller) keuzes maken in uitdagende tijden. Hoe je dat doet? Lees hier verder.
Wil je nog meer praktische handvatten en inspiratie? Tijdens de Masterclass Tweedaagse Hoe Krijg Ik Ze Zover leer je als ‘trekker’ van een (gedrags)verandering hoe je mensen met glashelder leiderschap op natuurlijke wijze betrokken maakt en meekrijgt. Claim hier je plek.
Mensen meekrijgen in verandering oftewel het creëren van commitment, doe je door het doorlopen van 4 simpele stappen. Lees meer
Je team veerkracht vergroten doe je 1. door je medewerkers zich met name te laten focussen op het werk wat ze leuk vinden (én zinvol Lees meer
Belangrijk bij ‘zakelijke keuzes maken’ is dat je weet waar je voor staat en gaat. Is er een keuze die gemaakt moet worden? Check dan Lees meer
Jan van Setten is een veelgevraagd spreker en bestsellerauteur. Hij geeft inzicht en inspiratie op de terreinen (persoonlijk) leiderschap, klantgerichtheid en organisatieverandering.
Jan geeft meer dan 150 lezingen en workshops per jaar. Publiek zit gegarandeerd op het puntje van hun stoel. Niemand gaat de zaal uit zonder een nieuw inzicht of idee, en concrete actie. Meer weten? Klik hier.
Wil je maandelijks
verwarrend eenvoudige tips
van Jan ontvangen?
Deze verwarrend eenvoudige website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren.