Hoe creëer ik draagvlak bij een besluit dat top-down is genomen?

Geplaatst op feb 8, 2021

Het kort-door-de-bocht antwoord

Draagvlak creëren voor besluiten en verandering op de werkvloer doe je door je mensen niet alléén over een mededeling te informeren, maar ook over de keuze voor een besluit. Geef achtergrondinformatie – de gedachte achter de keuze – en de positieve consequenties mee. Het liefst in de vragende vorm. Aan de slag met de vraag: hoe creëer je draagvlak op de werkvloer?

Hoe creëer je draagvlak op de werkvloer? Van eendimensionaal (1D) naar driedimensionaal (3D)

Een eendimensionale aanpak ziet er zo uit: ‘Jongens, dit is het geworden: vanaf nu slaan we deze weg in.’ De nieuwe werkwijze is al gereed – geen toeters en bellen. Dit is een driedimensionale aanpak om draagvlak op de werkvloer te creëren: je kondigt niet alleen het besluit of de verandering aan, maar ook de visie of de gedachtegang erachter. Dit is opgebouwd in twee fases:

Fase 1: Achtergrond

Het meegeven van de visie, de tweede dimensie, werkt het beste in vragende vorm, want dan krijg je jouw collega’s makkelijker mee. Dat gaat als volgt: ‘Jongens, wat denk je dat hierachter zit? Wat is de gedachtegang achter deze keuze en waarom denk je dat we hiervoor gekozen hebben?’ Je geeft jouw medewerkers de ruimte om mee te denken in het vormen van een visie. Waar zij meer begrip van hebben, krijgen ze meer begrip voor.

Fase 2: Positieve Consequenties

De derde dimensie gaat om de positieve consequenties, want die zijn minstens zo belangrijk. Als je mensen meeneemt in de positieve consequenties die de keuze heeft – en met name benadrukt ‘what’s in it for them’ – dan is de neiging natuurlijk veel groter om die keuze te accepteren. Ook al komt die beslissing top-down.

Samengevat: deel niet eendimensionaal een beslissing mee, maar breng de drie dimensies met elkaar in verbinding. Keuzes, visie én de consequenties. Hiermee is de kans op een breed gedeeld draagvlak het grootst. 

Tip: Effectief leidinggeven gaat ook over (sneller) keuzes maken in uitdagende tijden. Hoe je dat doet? Lees hier verder.