Hoe creëer ik vertrouwen op de werkvloer?

Geplaatst op jan 6, 2021

Het kort-door-de-bocht antwoord

Hoe creëer je vertrouwen op de werkvloer, binnen je team of met je klanten? Vertrouwen bestaat uit vier kernelementen: betrouwbaarheid, de I-factor – oftewel je professionele intimiteit – geloofwaardigheid en de mate van eigen belang die je doorvoert in je communicatie. Wanneer je deze elementen in balans houdt, geef je het vertrouwen een boost.

Hoe meet je vertrouwen op de werkvloer?

Vertrouwen is net als de wind. Je kunt het niet letterlijk waarnemen, maar het heeft grote gevolgen als het er wél of juist niet is. Vertrouwen is de belangrijkste factor bij samenwerking: je moet er wel iets voor doen om het vertrouwen van elkaar te winnen.

Wat zijn de consequenties van wederzijds vertrouwen? Je wordt behandeld zoals je behandelt wenst te worden. Je collega’s respecteren je en vergeven het je als je een fout maakt. Ze willen je advies, geven je het voordeel van de twijfel en bewegen met je mee. Ze reageren met open vizier en zijn bereid om mee te denken en te handelen. Hoe mooi is dat?

De krachtformule van vertrouwen

Als je de elementen van vertrouwen samenperst, dan kom je op deze formule:

Deze factoren tellen we bij elkaar op:

  • Betrouwbaarheid. Doe je daadwerkelijk wat je zegt?
  • De I-factor: de emotie. Wat voelt een ander bij jou en jij bij die ander?
  • Geloofwaardigheid. Hoe integer ben je in wat je zegt, zowel zakelijk als menselijk?

Die optelsom delen we door:

  • Eigen belang. Het vertrouwen op de werkvloer kun je weer flink beschadigen door het eigen belang te groot te maken, waardoor de ander voelt dat zijn belang kleiner wordt. Zijn je motieven authentiek en wil je ook het belang van de ander serieus nemen en op waarde schatten?
Wat is vertrouwen

Wat is betrouwbaarheid?

Betrouwbaarheid is een element dat specifiek actiegericht is. Je verbindt je intenties aan acties. Als je je beloftes en je commitment nakomt, kun je je voorstellen dat je V-factor – vertrouwensfactor – groeit.

Wat is geloofwaardigheid?

Als we inzoomen op jouw geloofwaardigheid, dan gaat het met name over datgene wat je zegt. Mensen stellen snel vast of het klopt wat je zegt. En weet je iets niet zeker? Wees dan op een zekere manier onzeker en geef aan dat je iets moet uitzoeken.

Wat is jouw I-factor (professionele identiteit)?

Ben je authentiek? En intrinsiek geïnteresseerd in jezelf en een ander? Wat voelen mensen bij de dingen die je doet, zegt en die moeten gebeuren? Heb je oog voor de emoties van je mensen? Waardeer zowel het resultaat als de relatie. Het vertrouwen gaat nog harder omhoog: de I-factor is een ware multiplier!

Wat is jouw eigen belang?

Als jouw mensen of collega’s hun eigen belangen niet herkennen, daalt het vertrouwen. Dus een goede afstemming – what’s in it for everyone? – geeft veel meer vertrouwen en maakt dat je mensen veel makkelijker meekrijgt. Je kunt je voorstellen dat een flinke dosis eigen belang en egoïsme – of zelfzucht – prima ingrediënten zijn voor argwaan en daarmee dus eerder wantrouwen opwekken. ‘If you don’t care who gets credits, you can accomplish a lot.’

Vraag om feedback

Als je inzicht wil krijgen hoe jij scoort op de V-factor, dan kan je jezelf langs de meetlat leggen. Of gewoon eens aan je collega’s of motivator vragen hoe je op deze verschillende onderdelen scoort.

Laat ze voor elk onderdeel cijfers van 1 tot 10 geven (of beoordeel jezelf), tel alle cijfers bij elkaar op en neem het gemiddelde hiervan. Je weet nu jouw score en wat je kunt doen om het vertrouwen een boost te geven.

Bekijk hier nog eens live de uitleg van de vertrouwensformule: