Hoe ga je om met een collega die een ‘negatieve stempel’ op teammeetings drukt?
Geplaatst op mrt 10, 2023
Het kort-door-de-bocht antwoord
Gebruik een van deze 3 manieren uit de ‘WIG-klap’ voor de negatieve collega. 1. Geef aan dat je zijn/haar kritische inbreng Waardeert én vraag hoe deze kritische feedback nog constructiever ingezet kan worden. 2. Vraag naar de Intentie van de wijze van kritische feedback 3. Geef aan dat je liever ander Gedrag ziet, namelijke vragende feedback i.p.v. stand-punten.
Collega’s of medewerkers die regelmatig een teammeeting ‘confiskeren’ met hun negatieve energie hebben dit meestal niet door. Ze denken niet wanneer ze hun bed uit stappen: ‘laat ik er vandaag voor mijn collega’s eens een vervelende dag van maken’..
Vaak geven ze hun opeenstapeling van negatieve feedback onbewust. De kunst is om ze hier bewust van te maken en tegelijkertijd hun intentie te waarderen. Gebruik bijvoorbeeld een van de manieren uit de WIG-klap:
Waardeer de moeite die ze nemen om ergens iets van te vinden
De W van de ‘WIG-klap’ staat voor waardering. Je neemt je collega of medewerker apart en vraagt: ‘Hey, weet je trouwens wat ik zo in jou waardeer?’ Daarmee zal hij licht schrikken en aan het denken gezet worden. Dat is ook de bedoeling!
Allerlei reacties kunnen volgen van ‘heb je wat van me nodig dan’ of ‘waar komt dit ineens vandaan?’ Dat doet er niet toe. Jij blijft gefocust op het antwoord op die vraag. Op een gegeven moment zal hij (of zij) zeggen: ‘Nou, wat dan?’
En dan zeg je: ‘De manier waarop jij je uit in het team. Ik vind het krachtig. Je zegt wat je denkt en je vindt er iets van. Hoe kunnen we nu die manier en die energie inzetten zodanig dat het team er ook lol aan beleeft? Dat is de kunst.’
Vraag naar de Intentie van je 'negatieve' collega
Een andere manier is dat je rechtstreeks naar de Intentie van de meestal negatieve collega (of medewerker) vraagt. Je neemt hem of haar apart en vraagt: ‘Vanuit welke intentie laat je dit gedrag zien in het team? Want dat doe je toch niet zomaar? Daar zit een gedachte achter.’ Hierna houd je je mond. De ander lijkt iets in verwarring. En dat moet ook. Want hij moet aan het denken gezet worden. Het bewustzijn moet geraakt worden. ‘Ehm, nou ja, gewoon.’
‘Nee’, zeg je, ‘gewoon? Weet je wat de consequenties zijn van de kracht dat jij erin zet? De consequentie is dat de boel op slot komt te staan en anderen uit het team niks meer zeggen. Dat kan nooit jouw intentie, toch? Nee, natuurlijk niet.’ En dan vraag je door: ‘Dus hoe kunnen we het anders doen? Denk eens na. Heb je een manier?’
Geef direct een Gedrag tip
Als jij nu denkt: die vorige manieren zijn mij wat te langzaam – ik wil er direct in. Gebruik dan de ‘G’ van de WIG-klap en geef een Gedrag tip. Je neemt je medewerker weer apart en geeft aan: ‘De manier waarop jij feedback geeft, prachtige kracht erachter en tegelijkertijd kan het nog beter. Als je bijvoorbeeld de eerstvolgende keer feedback wil geven, zeg het niet: maar vraag het. Dus in plaats van ‘Dit gaat hier niet werken met onze klanten’ vraag je bijvoorbeeld ‘Wat voor manier kunnen we bedenken zodat dit idee ook voor onze klanten gaat werken? Voel je het verschil in energie? Jij hebt die energie!’
Bonus-tip: Ga er via de 'bandbreedte' in
Wat je ook kan doen als de collega (of medewerker) een licht negatieve stempel op de teammeeting drukt: pak het breed aan! Maak er een gezamenlijke oefening van om de teammeeting nog beter en leuker te maken.
Je daagt het hele team uit om vanaf nu geen stellende meningen meer te geven, maar adviserende vragen. Ofwel ‘Zo doen we dat niet, want dat werkt hier niet’, wordt bijvoorbeeld: ‘Tof idee. Wat zou een manier kunnen zijn zodat dit ook hier werkt?’ Voel je het verschil in energie en mogelijkheden?
Wil je nog meer praktische handvatten en inspiratie? Kom dan naar de Masterclass Tweedaagse Hoe Krijg Ik Ze Zover waarbij je als ‘trekker’ van een (gedrags)verandering leert hoe je mensen met glashelder leiderschap op natuurlijke wijze betrokken maakt en meekrijgt. Claim hier je plek.