Het kort-door-de-bocht antwoord
Werken op afstand en leidinggeven op afstand: hoe houd je je mensen betrokken? Leidinggeven op afstand betekent oog hebben voor de inwendige drijfveren van je mensen. De een heeft namelijk meer behoefte aan saamhorigheid en contact. De ander heeft meer behoefte aan erkenning. De kunst is om je communicatie hierop aan te passen en tevens te zorgen voor de informele communicatiestroom die op afstand veel lastiger is. Hoe doe je dat?
Werken op afstand & de drijfveren van je mensen
Ieder mens kent andere drijfveren. Die drijfveren zijn in de basis niet onderhandelbaar, maar wel de manier waarop je ze invult. Op afstand – bij werken op afstand én leidinggeven op afstand – is het belangrijk om te weten wat die drijfveren zijn, zodat je ze nog steeds weet in te vullen. Bijvoorbeeld saamhorigheid, erkenning, resultaat, zingeving, structuur, planmatigheid of zekerheid. De mate waarin mensen behoefte hebben aan deze verschillende drijfveren hangt af van de persoon. Dat maakt het extra interessant en soms ook complex.
Tips voor betrokkenheid
Weet je hoe de behoeftehiërarchie in elkaar steekt? Ofwel, ken jij je mensen? Hieronder 5 tips om leidinggeven of afstand gemakkelijker te maken:
Tip #1 | Meedenken
Heeft één van jouw teamleden veel behoefte aan resultaat en zingeving? Laat hem dan eens meedenken hoe je – in uitdagende tijden en/of op afstand – het beter en leuker kan doen op verschillende vlakken. Dit kan klein zijn, door een voorstel te doen en te vragen wat je medewerker ervan vindt. Of je laat bijvoorbeeld je medewerker zelf een voorstel doen.
Tip #2 | Een extra schouderklopje
Heeft één van jouw teamleden vaker erkenning nodig – helemaal bij het werken op afstand? Lastig als (noodzakelijk) thuiswerken de norm is. Tip: verhoog de contactfrequentie en geef extra aandacht aan mensen die dat nodig hebben. Hier kun je een drijfverentest downloaden waarmee je inzicht krijgt in de hiërarchie en de mate van behoefte aan die drijfveren. Doe deze eens met je team en ontdek waar je elkaar juist nu bij kunt helpen.
Tip #3 | Organiseer informale meetings
Terugkomend op het gebrek aan de informele communicatiestroom. Het is belangrijk om contact te houden tijdens het werken op afstand. Organiseer eens een leuke meeting waarin je het niet alleen over werk hebt. Start de meeting met de vraag: ‘Wat gaat voor jou van deze dag een mooie dag maken?’ Klinkt simpel, maar door bewust te focussen op de leuke elementen, geeft dat veel meer kans op een geslaagde dag.
Tip #4 | Informeel communiceren
Vraag gewoon eens aan iemand: welk boek zou jij aanraden als je nog maar één boek zou mogen lezen in je hele leven? Daarmee ontstaat een leuke discussie over datgene wat de ander interesseert en waarom. Die discussies leveren meteen weer ideeën op waar je iets mee kan. Je kan als manager zelfs één van die aangeprezen boeken kopen en als onverwacht cadeautje naar je teamleden sturen. Een attentie op afstand!
Tip #5 | Walk the talk
Er zijn veel meer mogelijkheden te bedenken om de informele communicatiestroom op peil te houden en de contactmomenten tijdens het werken op afstand waardevoller te maken. Je kan ook een BILA inplannen, maar dan gewoon met een take-away cappuccino tijdens een wandeling in het park, bos of de stad. Walk the talk!
En onthoud: de eerste drie letters van je FUNctie zijn nog steeds FUN. Slaat een gat in je dag van je werk, maar zorgt ervoor dat je plezier houdt met elkaar, juist op afstand.