Hoe zet ik de gedeelde waarden en missie van mijn bedrijf op scherp?

Geplaatst op mei 12, 2021

Het kort-door-de-bocht antwoord

Reset de waarden en missie van jouw bedrijf door ze van onder-uit te halen. Betrek je team – én je klanten! – bij het formuleren of aanscherpen van de visie van jouw organisatie. Vraag simpelweg aan je medewerkers: Wat zou je missen als je hier niet meer zou werken? En aan je klanten: Wat ga je missen als wij er niet meer zouden zijn? De antwoorden die je krijgt is waar jullie voor staan (gedeelde waarden) en gaan (missie).

Hoezo gedeelde waarden en missie van jouw bedrijf?

Veel medewerkers en managers weten niet waar hun organisatie daadwerkelijk voor staat en gaat, en dus ook niet waar zij zelf binnen de organisatie voor staan en gaan. Wanneer je mensen bewust zouden handelen vanuit datgene wat we met elkaar zinvol vinden, kunnen ze zichzelf veel makkelijker sturing geven. En hoef jij als manager af en toe alleen maar bij te sturen.

zo achterhaal je de missie en visie van je bedrijf

Zo kom je erachter waar jullie voor gaan en staan

Laten we eens inzoomen. Wanneer je door een aangestelde commissie of hei-sessie met het management de gedeelde waarden en missie probeert te achterhalen, heb je grote kans dat zo’n verhaal niet door iedereen begrepen of gevoeld wordt. Het kan simpeler. Betrek je eigen mensen erbij en stel deze vraag aan:

  1. Wat zouden jullie het meeste missen wanneer je hier niet meer zou werken?‘  Dat wat je het meest mist, is dat wat je het meest waardevol vindt. De antwoorden die je op deze vraag krijgt, zijn de échte gedeelde waarden: hier staan jullie voor. 

Je wilt als organisatie ook iets bereiken: je hebt een missie. Hoe krijg je scherp waar je voor gaat? Bedenk het volgende met je team (of vraag het je klanten zelf): 

  1. Wat gaan klanten missen als wij niet meer bestaan?Of een variant daarop: ‘Wat voor verschil willen wij maken op het leven van anderen, waar ze blij van worden?’ 

Pak de top 3 uit de antwoorden van je medewerkers en de top 3 uit de antwoorden van je klant en je hebt de gedeelde waarden en missie van je bedrijf. Klik hier voor een voorbeeld van onze gedeelde waarden en missie. 

Tip: Wanneer je mensen en klanten algemene zaken benoemen als: collega’s, zinvol werk, klantvriendelijkheid etc. Probeer dan te doorgronden wat ze hierin met name concreet zouden missen, bijvoorbeeld: met elkaar kunnen sparren, samen scoren, elkaar inspireren etc.

Bij het bepalen van de missie van jouw bedrijf: De vangnetvraag

Mocht je in de praktijk vastlopen omdat je medewerker of klant stilvalt op de vraag: Wat zou je het meeste missen?’ Dan kun je altijd een ‘vangetvraag’ inzetten. Deze luidt: ‘Wat zou je willen missen?’ En vaak breng je zo je mensen en klanten op ideeën.

Tijd voor een DNA reset?

Ga met respect voor het verleden de toekomst in. Waarden komen niet zomaar uit de lucht vallen, daar is vaak jarenlang aan gebouwd. Natuurlijk kunnen sommige waarden na verloop van tijd onherkenbaar raken. Dan is het tijd voor een ‘DNA-reset’.

Een DNA-reset maakt onder andere de medewerkers weer bewust van en enthousiast over de ‘waarden’. Waarden vormen de basis van ons gedrag en zijn het fundament dat bepaalt waar we staan. 

Kun je wel wat extra inspiratie gebruiken voor een DNA-Reset? Dan kun je hier altijd hulp inschakelen.