Hoe krijg ik mensen van begrip naar geloof?

Geplaatst op jan 14, 2021

Het kort-door-de-bocht antwoord

Verandering doorvoeren op de werkvloer: hoe doe je dat? Wanneer geloof jij zélf ergens in? Juist, als er ook voordelen inzitten voor jou. Vraag daarom aan een collega of medewerker: Wat zou voor jou een reden kunnen zijn om mee te doen? De vervolgstappen lees je hieronder!

Verandering doorvoeren op de werkvloer: What’s in it for me

Als een verandering, besluit of ontwikkeling op de werkvloer voor jezelf voordelen heeft, geloof je zelf dat het zin heeft. Wanneer geloven jouw collega’s dat ook? Gebruik ‘de kunst van het motiveren’. Het woord motiveren komt van het Latijnse movère: dat letterlijk ‘bewegen’ betekent. De kunst van het motiveren is: het ontdekken van de beweegredenen van een ander. Het makkelijkste is natuurlijk als je aan iemand vraagt: wat zou voor jou een reden kunnen zijn om mee te doen?

Overtuig met eigen argumenten

In de praktijk ziet dit er regelmatig anders uit. Vaak proberen we mensen te overtuigen met onze eigen argumenten:

‘Ja joh, dat is toch goed als we dat doen, want daardoor krijgen we meer kansen op de markt of krijg je meer plezier in je werk.’

De vraag is natuurlijk: is mijn reden ook jouw reden?

Oefen dit eens in de praktijk

Je wilt je team meekrijgen in het opzetten van een nieuw project. Stel je mensen dan eens de vraag: waarom zou jij meedoen aan dit project?

Vraag iedereen op een leeg vel één reden voor zichzelf – niet voor een ander, niet voor de grote baas – op te schrijven waarin ze aangeven; dit is mijn argument om mee te doen aan dit project. Als iedereen dit heeft gedaan, schuiven alle blaadjes één keer naar rechts. Zo ontdek je van je collega wat hij of zij heeft opgeschreven.

Vraag daarna:

  1. Raak je door het argument van je collega geïnspireerd en ontdek je nog een goede andere reden voor jezelf? Schrijf die reden er dan bij.
  2. Ben je het eens met de reden die je collega gegeven heeft? Zet er een vinkje achter.

Als het blaadje helemaal rond is geweest, krijg je als manager een flink aantal motieven onder je neus waarom jouw mensen vinden dat ze mee willen doen. Daarna kun je eenvoudig zeggen: ‘Jongens, stop maar. Jullie hebben mij overtuigd, we gaan het doen!’ Natuurlijk krijg je dan de reactie: ‘Je moest ons toch overtuigen?’ 

*Ben je niet met zijn allen live bij elkaar, dan kun je dit natuurlijk ook doen via een digitale video meeting met een gedeeld document of via de chat.

De noodzaak van een verandering

Wanneer mensen zich niet bewust zijn van de noodzaak van een verandering kan het ook helpen om ze dit te doen inzien. Hoe je dat doet? Lees hier hoe je mensen bewust maakt van de noodzaak van een verandering.