Hoe kan ik op een leuke manier een klant nabellen over een offerte?

Geplaatst op sep 5, 2024

Het kort-door-de-bocht antwoord

Stap 1. Stel eerst je mind-set vast. Wat vind je lastig aan het nabellen over een offerte? En re-set je mind. Stap 2. Gebruik een orginele na-bel-manier zoals: ‘Weet u eigenlijk waarom wij juist zo graag zaken met ú doen?’  Of: ‘Wat spreekt u met name aan in de offerte, is dat of is dat?’

Hieronder vind je een video waarin Jan het anwoord toelicht. Liever lezen? Scroll gauw naar beneden. 

1️⃣ Check je mind-set

 Stel, je vindt het lastig of je hebt zelfs een hekel aan het nabellen over offertes. Check dan eerst eens bij jezelf hoe je in je mindset zit. Waar komt dat vandaan? Is dat omdat je misschien niet te ‘pusherig’ wil zijn en bang bent dat je een klant ermee verveelt? Of is dat omdat je bang bent dat hij nee zegt?

Er kunnen allerlei type angst een rol spelen die het hekel eraan verhogen. Dus check eens even bij jezelf waar zit dat en doe die reset op je mind.

2️⃣ En re-set je mind

Hoe doe je dat? Als jij je huiswerk goed gedaan hebt en je hebt dus goed doorgrond wat de behoeftes zijn van de klant: zijn problemen kansen en wensen. En je hebt daar een goede match op gemaakt met de services en diensten die je hebt, dan kan je vertrouwen omhoog en gaat je angst naar beneden.

En als je het dan nog lastig vindt om na te bellen of te mailen, doe het dan met een vleugje gel voor de ziel: een beetje humor.

Voorbeeld 1 Nabellen over offerte: Hier is je favoriete stalker

Je mailt bijvoorbeeld: ‘Hé, hier is een tussenberichtje van je favoriete stalker. Ik ben zo benieuwd of je al de kans hebt gekregen naar de offerte te kijken en wat je visie is. Ik ben stand-by als ik je ergens mee kan helpen. Stevige groeten van mij.’

Voorbeeld 2 Nabellen over offerte: Waarom wil ik de deal zo graag met jou?

Je kunt ook nabellen op de volgende manier. Er zit een lekkere hoeveelheid luchtigheid in als je zegt: ‘Hey, trouwens, ik bel je even want ik heb in de offerte helemaal niet aangegeven waarom ik zo graag deze deal met je doe. Weet je dat eigenlijk wel?’ Dan krijg je de kans om uit te leggen dat de klant voor jou de ideale match is met het type product of het project waar het om gaat, en dat dit DNA technisch volledig in lijn is. En dat je daar zo enthousiast over geworden bent, dat je die vraag stelt. Want vergeet niet, deze vraag: hé, weet je trouwens waarom ik zo graag die deal met jou doe? Wordt nooit gesteld. Zeker niet door jouw concurrent.

Voorbeeld 3 Nabellen over offerte: Wat spreekt je het meest aan?

Een andere manier is dat je de gevoelige snaar van de ander blootlegt. Je weet hem wel ongeveer, maar je belt bijvoorbeeld en zegt: ‘Trouwens, je hebt als het goed is nu de offerte ontvangen en wellicht de kans gekregen om hem te bekijken. Wat sprak je nou het meest aan? Is dat of is dat?’ En zo hernieuw je dat contact op een manier dat je weer de kans krijgt de regie te pakken nadat de offerte is uitgebracht.

Voorbeeld 4 Nabellen over offerte: Wat spreekt je het meest aan?

En voor de echte daredevils onder ons, natuurlijk wel met een vleugje gel voor de ziel (humor), kun je als volgt te werk gaan. Je belt op en je zegt tegen de klant: ‘Joh, luister, ik durf het bijna niet te vragen en jij durft het wellicht niet te zeggen. Maar wat wordt de volgende stap richting onze fantastische deal? Want ik denk dat je intussen de kans gegrepen hebt om de offerte te bekijken. Laat horen.’

Bonustip: Laat alvast weten wanneer je terugkomt

Wat je al kan doen is dat je in de offerte zelf al een haakje naar voren slaat, zodat de ander verwacht dat je gaat komen. Let op. Je zet onderaan de offerte: ‘P.S. Wij vallen onze klanten niet graag lastig of onnodig lastig, daarom bellen we je pas eind volgende week op, wat je visie is op dit fantastische aanbod.’

>> Vraagt de klant, nadat je weer contact hebt opgenomen, om korting? Bekijk dan op deze blog wat je kunt doen: Wat kan ik doen als een klant om korting vraagt? <<

En onthoud altijd het volgende, niet gekocht heeft de klant al, dus de rest is aan ons = is winst!

Succes!

Locatie Kaap Doorn

Dit waren tips van Jan van Setten. Wil je meer inspiratie? Jan geeft regelmatig Masterclasses in de kunst van het verkopen: The Art of Sales. 

Met maximaal 15 deelnemers ga je twee dagen intensief aan de slag. Samen leggen we The Art of Sales op het hakblok en zoomen we dieper in op jouw praktijk(cases). Je gaat met praktische tips en coaching, on the job, gewapend de markt in. Klik hier voor meer informatie.